A szomorú igazság: nem szeretjük a szelfiket

szelfi
Ajaj! Ez bizony elég rossz hír lesz sokaknak - azt kell írjam, megint. A negatív eredmény a szelfikről nem először kerül elő.

Szelfizni vagy nem szelfizni: az a kérdés.

Sajnos, ez egyre inkább nem kérdés. A mérleg nyelve lassanként a „nem szelfizni” felé mozdul. Tavaly a Torontói Egyetem kutatásából az már kiderült, hogy a gyakori szelfisták szebbnek érzik magukat attól, hogy önfényképeket készítenek, és ezt közzéteszik a közösségi médiában. Arról is többször olvashattunk már, hogy a szelfit igazából a legtöbben ki nem állhatják nézni. Lényegében egyre inkább az látható, hogy az emberek jobban szeretnek szelfit készíteni, és azt kiposztolni, mint amikor másét kell látniuk. Az alábbi német kutatás is ezt támasztja alá.

Két müncheni kutató nekiveselkedett, hogy kiderítse, hogyan is állunk szelfi fronton. Sarah Diefenbach és Lara Christoforakos a müncheni Ludwig Maximilians Egyetemről a Frontiers in Psychology-ban tette közzé januárban tanulmányát „A szelfi-paradoxon: Senki sem szereti őket, mégis mindenki talál okot az elkészítésükre” címmel.

A kutatók vizsgálták a szelfi-készítés lelki hátterében meghúzódó okokat, valamint a más személyek által készített fotókra adott reakciókat, amelyek az ítélkezéstől, egészen a művészeti értékek felfedezéséig terjedtek. A tanulmány megállapítása szerint a legfőbb szelfi-készítési indok mindenképpen az önkifejezés, ami ugyebár a különféle műalkotások kiinduló pontja is (a szerk.).

A kutatás

A kutatás empirikus részét összesen 238 (167 nő) 18 és 63 év közötti, Németországban, Svájcban és Ausztriában élő személy megkérdezésével készítették. Rajtuk keresztül a szelfi pozitív és negatív hatásait igyekeztek mérni.

szelfie
Forrás: David Slijper/Vogue Japan, 2015

A megkérdezettek 50 százaléka beismerte, hogy havonta tesz közzé szelfit, de az 1 százalékot sem tették ki azok, akik naponta vagy akár naponta többször posztolnak ilyen képeket. Ugyanakkor 38 százalék havi legalább egy szelfit kap másoktól. Összességében a válaszadók 82 százaléka szeretne több, más jellegű képet látni a közösségi médiában, vagyis magyarul, ennyien akarnak kevesebb szelfit.

Többen látták a szelfi negatív következményeit, mint például, hogy károsan hathat az önértékelésre, és az egyénben valótlan képet kelthet önmagáról. Ám nagyon visszatetsző az eredmény arról, hogy mit gondoltak a sajt és mások szelfijeiről. 90 százalék értékelte mások szelfijeit önreklámnak, de csak 46 százalék gondolkodott így a sajátjáról.

Elég nyilvánvalóvá vált összességében az eredmény, hogy a legtöbb ember élvezi a saját önfényképét, de nem szereti nézni másokét. Szintén voltak, akik úgy tartották, hogy a sajátjuk sokkal hitelesebb vagy ironikusabb, mint másoké. Míg 13 százalék látott iróniát mások ilyen jellegű képeiben.

A fenti kutatás leginkább az európai eszméket szemléltette, de a kutatók szerint nem kizárt, hogy más kultúrákban más eredmények születnének.

Forrás: TNW/Frontiers in Psychology

Bejegyzéshez kapcsolódó címkék:
, , , , ,

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.