Tudod hogyan hat rád, ha éjszaka is nyomkodod a telefonod?

kék fény
Az okostelefonok kék fény kibocsátásának negatív hatásaival nem biztos, hogy mindenki teljesen tisztában van. Leírjuk hogyan és mire hat.

Legelőször is tisztázzuk a miértet!

Elvégre, ha káros a kék fény kibocsátás a szervezetünkre és ezt tudják a gyártók is (márpedig tudják, hiszen egyre több a törekvés a probléma megoldására gyártói oldalról), akkor miért használják? A kijelzőnek olyan fényerejének kell lennie, hogy akár napsütésben is jól láthassuk. Viszont, ha ugyanezt a fényerőt érzékeljük este, az nagyjából olyan, mintha egy ablakon néznénk ki a napsütésbe.

Mivel a szervezetünk úgy van kitalálva, hogy nappal legyünk aktívak és éjszaka aludjunk, így a természetes fény szolgáltatja a jelzést számára, hogy épp melyik napszak van. Azonban a kijelzők bizony nagyon meg tudják zavarni ezt a természetes ciklust. Éppen ezért este, lefekvés előtt a telefont nyomkodni nagyon nem jó ötlet!

Miután besötétedik és közeledik a pihenési időszak, a szervezet melatonint kezd termelni, ami lényegében az „itt az idő aludni” jelzés a szervezetnek. Ám a kijelzők „kis ablaka a napsütésbe” leállítja a melatonin termelést, ezzel teljesen összezavarva az alvási ciklust. Így sokkal nehezebben fogunk elaludni és könnyebben ébredünk majd fel. Ez pedig különféle egészségügyi problémákhoz vezethet.

kék fény

A gyártók azért, hogy javítsanak azon, amit egyébként ők maguk rontanak el, különféle módszereket használnak. Az iOS, vagyis az iPhone, iPad és iPod készülékek esetén a Night Shift beállítása javallott a probléma enyhítésére. Android készülékeken letölthető alkalmazások, mint például a Twilight, vagy a Darker segíthet. Számítógépek monitorára pedig az f.lux ingyenes szoftver kínál megoldást. Természetesen más appok és szoftverek is léteznek, ha valaki mást szeretne használni, érdemes keresgélni.

Ugyanakkor ezek a megoldások még nem jelentik, hogy ezen alkalmazások használata teljes megoldást nyújt. A legjobb, ha éjszakára kikapcsoljuk a telefont, de legalább repülőgép üzemmódba tesszük. Egy éjszakai hívás, sms vagy e-mail, amire felébredünk, ugyanúgy káros lehet alvásunkra. Arra is több helyen felhívják a figyelmünket, hogy sohase aludjunk a készülékkel közel a fejünkhöz.

Forrás: BusinessInsider

Bejegyzéshez kapcsolódó címkék:
, , , , , ,

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.