Okosórát akarsz? Nem lesz könnyű dolgod kiválasztani…

okosóra
Forrás: Michael Kors
Egyre népszerűbbek a viselhető technológiák, mint az okosórák vagy az aktivitásmérők. Viszont nagyon nem mindegy, hogyan néznek ki!

A szilikon szíjas aktivitásmérőktől az okosórákig

A gyártók a kezdeti fekete szilikon szíjas csodákat először elkezdték más színekben is gyártani. Majd cserélhető szíjakkal ellátni a kütyüket. Nem csak, mert jó business, ha extra szíjakat lehet eladni egy eszközhöz. Azért is fontos, mert sokan például a munkahelyükön nem viselhetnek sportos ruhákat. Az irodai viselethez, a kiskosztümhöz és a pantalló-ing pároshoz közel sem illő egy ormótlan szilikon pánt. Várható és teljesen egyértelmű volt a fogyasztói igény, hogy csinos, sőt márkás darabok kellenek.

Aztán jött az igény a funkciók terén is persze. A fogyasztók rájöttek, nem csak a fitnesz funkció számít, az eszköz igenis legyen összekapcsolható az okostelefonnal. Újabb kihívás. Ehhez nagyobb szerkezet is kell. A gyártóknak pedig valahogy nagyon nehezen áll össze, hogy egy okosóra kellően okos és kellően szép is legyen.

okosóra
Fossil Q modell

A gyártók kálváriája: megfelelni mindenkinek

Nagyon úgy fest, hogy noha a nagyobb gyártók, mint az Apple, a Samsung, a Motorola, az LG, a Jawbone és a Garmin eljutottak egy jó szintig az eszközeik fejlesztésében, ám vagy az okosfunkciók vagy a fitnesz felé hajlanak. Emellett pedig még a dizájn egy külön fogós kérdés.

Az Apple-nek a saját rendszerére épülő (watchOS) órái első ránézésre úgy tűnhetnek, hogy jól egyesítik az okos- és sportfunkciókat. Ám a sportolók egyébként a tesztek tanúbizonysága szerint és az almás cég a Nike-val való együttműködése ellenére sem elégedettek. Ami az óra megjelenését illeti bár nem extra, de nem is rossz. Ráadásul az első generációs óráktól a cupertinói gyártó együttműködik a Hermés divatházzal. Bár, maga az eszköz attól még nem lesz szebb, hogy kaphatók hozzá Hermés szíjak. Sőt, attól sem, hogy arany, porcelán, vagy rozéarany színű az óraház. Az Apple-nek nem ártott volna a tervezéskor komolyabb figyelmet fordítani arra az egyszerű szempontra, hogy sokaknak az óra státuszszimbólum. Amellett, hogy a klasszikus karóra-forma amúgy is kerek, és annak ellenére, hogy az iPhone státusszimbólum, egy Apple Watch mégsem szállhat versenybe egy Rolex-szel.

okosóra
Tag Heuer Connected

Nem véletlen, hogy a Tag Heuer is beszállt az okosóra üzletbe. Már az első modelljükkel vették az akadályt, hiszen köszönhetően ennek népszerűségének, már kapható egy újabb moduláris okos modelljük is. Egy órájára igencsak adó vásárló lehet, hogy az „okosodás” érdekében vesz magának a drága órájából egy okos változatot is. A probléma viszont nagyjából az, hogy míg például a Tag Heuernek nagy múltja van a klasszikus óragyártás terén, addig az okosórákról még van mit tanulniuk. Ugyanakkor például a Fitbit valószínűleg hiába is gyártana igazi óra külsejű sportórákat, mint a Tag Heuer modellek, aligha lenne rájuk nagy kereslet. Például nem lenne meglepő, ha ilyen céllal nagymúltú óragyártók, kiforrott technológiájú okosóra-gyártókkal társulnának.
A klasszikus óragyártók közül a Tag Heueren kívül, még a Montblanc állt elő okosórával és az amerikai gyártó, a Molvado is idén mutatta be elég jól sikerült okos darabját.

okosóra
Hugo Boss Touch

Okos, klasszikus, divatos

Közben persze a divatórák gyártói is kezdik felismerni, hogy ez a piac – kezdeti – üressége ellenére nagy lehet. A Fossil volt talán az első középkategóriás gyártók egyike, amely okosórákat kezdett kínálni a divatszerető és követő vásárlóknak. Ezt követően Michael Kors is belépett a piacra. Immár a választékuk három fő modellből is áll, karkötőbe bújtatott aktivitásmérőből, okosórából és hibrid okosórából.

okosóra
Michael Kors okosóra + aktivitásmérő

Az idei bázeli órakiállításon jelentette be szintén okosóráit a Tommy Hilfiger, Armani, Marc Jacobs, sőt a Hugo Boss is. A baj már csak az, hogy a legtöbb gyártó (Kors például kivétel) a kezdeti stádium miatt nem gondol kifejezetten nőkre és férfiakra. A legtöbb okos modell uniszex, de ez általában egyben azt is jelenti, hogy inkább férfias darab. Nagyok, kissé ormótlanok egy női csuklón. Legalábbis eddig azok voltak, most azonban úgy tűnik, változás érkezik.

Éljen az együttműködés! De hol az okos?

Van egyébként példa a fent említett együttműködésekre is. Épp a Fitbit ismerte fel azt, hogy kár is próbálkozniuk egy épkézláb okosóra megtervezésén egyedül. Ugyan egyelőre csak az aktivitásmérők szintjén, de összeálltak először Tory Burch tervezővel, a Fitbit Flex aktivitásmérő exkluzivitását emelni. Illetve most is fut kampányuk a Public School divatmárka szíjaival, amit kifejezetten az Altához, férfiaknak terveznek. (Ez azért sem rossz ötlet, mivel az Alta alapvetően viszont inkább nőies eszköz.) Egyébként itt megjegyzendő, hogy az Alta HR amúgy is egy jól sikerült darab, nemcsak a belbecs, de a külcsín tekintetében is. Egyike azon kevés eszközöknek, melyek szépek, de már kellően hasznosak is. Ugyanakkor ez sem okosóra.

okosóra
Fitbit Flex × Tory Burch

Kell-e okosóra egyáltalán?

A kérdés viszont itt maradt. Egy nő, aki igazán okosórát akar, mit tehet? Csak az Apple Watch lenne az opció? Semmiképpen sem. Noha az almás gyártót kivéve a többi cég Android rendszerű órákat készít, a legtöbb ennek ellenére kompatibilis a népszerű iPhone-okkal és természetesen az Android alapú okostelefonokkal is.

Ugyanakkor érdemes elgondolkodni azon is, hogy feltétlenül okosórára van-e szükség. Nem elég-e egy aktivitásmérő, aminek vannak jól működő okosfunkciói, mint például a hívások, vagy üzenetek jelzése.

okosóra
Tommy Hilfiger TH24/7

Hogy el tudd dönteni, okosórát akarsz-e, következő cikkünkben segítünk, illetve hamarosan azt is megmutatjuk, hogy milyenek közül választhatsz már idén.

A cikk folytatása következik…

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.